Varje år slängs närmare 14 miljoner ton material från bygg- och anläggningssektorn, dyr avfallshantering som med vår hjälp kan omvandlas till intäkter. Samtidigt bidrar du till att produkten får nytt liv någon annanstans, en klimatsmart lösning och en konkurrensfördel som sänker dina kostnader. Med Re-creo kan du enkelt skapa projekt, ladda upp produktannonser och sälja ditt svinn. Bäst av allt är att du även kan ta del av klimatbesparingen din försäljning bidrar till.
Varje år slängs uppemot 14 miljoner ton material från bygg- och anläggningssektorn, dyr avfallshantering som med vår hjälp kan omvandlas till intäkter. Samtidigt bidrar du till att produkten får nytt liv på annan plats, en klimatsmart lösning och en konkurrensfördel som sänker dina kostnader och värderas av marknaden. Tillsammans tar vi upp kampen - vinn mot svinn!
Det bästa är att Re-creo bara tar provision när du faktiskt säljer en produkt. Provisionen uppgår till 20% av det totala försäljningspriset och du som säljare behåller hela 80%.
För att sälja dina rest- och överskottsprodukter via Re-creo behöver du skapa ett konto. Det gör du enkelt genom att registrera ditt företag här. Inom 24 timmar från det att du gjort din registrering kommer vi på Re-creo granska ansökan och återkoppla till dig per mail. Granskningen görs för att säkerställa seriösa aktörer och att ingen försäljning görs i någon annans namn. Så snart ditt konto är godkänt kan du bjuda in kollegor, skapa projekt, ladda upp produkter och börja sälja!,
Kontot är kopplat till ditt företag och gör det möjligt för dig och dina kollegor att skapa projekt och produktannonser. Produkterna kan ni välja att koppla till det specifika projektet eller till ert företag, allt för att ni enkelt ska kunna ta del av rapporter kring klimat- och kostnadsbesparingar på både projekt- och företagsnivå. Att ni ombeds skapa ett konto är även ett sätt för oss att säkra er och köparens rättigheter och garantera en trygg affär.
Som administratör kan du när som helst logga in på dina sidor och bjuda in eller ta bort användare. Om en medarbetare slutar behöver ni gå in och ändra kontaktperson för projektet med tillhörande produkter, varpå ni kan ta bort dennes användarkonto.
För att skapa en produktannons går du först till det projekt varan tillhör, du kan också välja att skapa en annons i projektet som är generellt för ditt företag. Genom att varje produkt finns i ett projekt kan du få såväl produkt- som projektspecifik data kring potentiell och uppnådd miljöbesparing. Nu är det dags att skapa den faktiska annonsen. Första steget är att fylla i produktinformationen. Tänk på att ju mer detaljerad och tillförlitlig information du delar desto större chans att varan säljs. Nästa steg är att ladda upp bilder på produkten tillsammans med eventuella stöddokument, såsom instruktionsmanualer, monteringsanvisningar, garantibevis etc. Du kan när som helst spara din påbörjade annons och komma tillbaka vid ett senare tillfälle för att göra klart och publicera. Vi använder oss av Stripes betallösning för att garantera säkra transaktioner mellan dig och köparen. Innan du kan lägga ut din första produkt till försäljning måste du skapa ett konto hos Stripe, detta för att vi ska kunna betala ut din andel av försäljningssumman.
På vår marknadsplats har kunderna tillgång till alla produkter som är listade till försäljning. Här kan de enkelt söka och filtrera bland varorna och inspireras av vår renoveringsguide. När kunden hittat vad de letar efter genomför de betalningen via marknadsplatsen, varpå du som säljare får en notis via mail om att en av dina produkter köpts. Köparen kommer sedan att höra av sig till dig så att ni tillsammans kan komma överens om leveranssätt. Vid försäljning av en vara är det viktigt att du som säljare loggar in på dina sidor och tar bort annonsen
När kunden hittat vad de letar efter gör de ett köp via marknadsplatsen och genomför betalningen direkt via vår betallösning. Betaltjänsten tillhandahålls av Stripe och kunden får ett kvitto på genomförd betalning.
När du skapar din produktannons anger du huruvida produkten kan hämtas av köparen på plats och/eller om den kan skickas med transport.
Hämtas av köpare: Väljer du upphämtning på plats kontaktas du av köparen efter att denne gjort köpet för att komma överens om dag och tid för upphämtning.
Kan skickas: Transport av varan betalas alltid av köparen, det åligger dock dig som säljare att se till så att produkten paketeras ordentligt och att du finns tillgänglig när transportören anländer. Även här ombeds köparen höra av sig efter att köpet genomförts så att ni kan komma överens om lämplig dag och tid för upphämtning.
Vi använder oss av Stripes betallösning för att garantera säkra transaktioner mellan dig och köparen. Innan du kan lägga ut din första produkt till försäljning måste du skapa företagets bankuppgifter hos Stripe och ange ett konto för framtida utbetalningar. Din andel om 80 procent av försäljningspriset betalas automatiskt ut efter 30 dagar.
Vid försäljning av en vara är det viktigt att du som säljare loggar in på dina sidor och tar bort annonsen. Du kan när som helst gå in och ta bort eller ändra saldot för en vara genom att logga in på dina sidor och redigera produktannonsen.
Enligt lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler har köparen rätt till 14 dagars ångerrätt. Ångerfristen börjar gälla från dagen efter att köparen mottagit varan. Köparen har rätt att ångra köpet, skicka tillbaka varan och få pengarna tillbaka utan dröjsmål.
Se våra fullständiga villkor gällande ångerrätt.
Enligt Re-creos användarvillkor står köparen för returfrakten om denne ångrar sitt köp. Är det däremot fel på varan (en reklamation) är det du som säljare som står för returfrakten. Köparen behöver endast täcka returfraktkostnaderna och är inte skyldig att betala några ytterligare kostnader, såsom ersättning för möjlig värdeminskning av varan vid skada.
Vår ambition är att vara hela Sveriges marknadsplats för rest- och överskottsprodukter från bygg- och fastighetssektorn. Vi vill att det ska vara enkelt för dig som köpare att hitta, köpa och få hem vad just du behöver för att lyckas med ditt byggprojekt samtidigt som vi erbjuder ett smartare, grönare och mer ekonomiskt alternativ till att köpa nytt.
Vi har som ambition att vara hela Sveriges marknadsplats för rest- och överskottsprodukter av hög kvalitet från bygg- och fastighetssektorn. Hos oss kan du som proffs eller hemmasnickare hitta allt du behöver för såväl stora som små byggprojekt. Förutom ett stort utbud garanterar vi bra priser och klimatsmarta val.
På vår marknadsplats kan du enkelt hitta vad du söker genom att använda vår sökfunktion eller klicka dig in via den kategori som passar just ditt byggprojekt. Vill du begränsa din sökning använder du dig av våra olika filter, du kan till exempel ange geografisk plats, färg eller skick.
På marknadsplatsen finns varor som är tillgängliga för leverans eller upphämtning redan samma dag, men även produkter som fortfarande är inbyggda och först blir tillgängliga i samband med en planerad rivning eller ombyggnation. Tidigast och sista datum för upphämtning anger tidsperioden som produkten finns tillgänglig för hämtning eller leverans. Observera dock att leverans eller datum och tid för upphämtning på plats alltid måste avtalas med säljaren.
När du hittat vad du letar efter lägger du produkten i din varukorg genom att klicka på “köp”. När du sedan handlat klart går du till din varukorg och betalar för dina varor. Nu är du nästan i mål, det enda som återstår är att kontakta säljaren för att komma överens om transporten eller bestämma dag och tid för upphämtning på plats. Säljarens kontaktuppgifter hittar du i produktannonsen och bekräftelsemailet du får efter genomförd betalning.
Vi använder oss av Stripes betallösning för att garantera säkra transaktioner mellan dig och säljaren. Du kan välja att betala med konto- eller kreditkort. Kortbetalning kan göras med både Visa och MasterCard.
I annonsen har säljaren angett huruvida produkten kan hämtas av dig på plats och/eller skickas med transport. Se nedan vad som gäller i respektive fall:
Hämtas av köpare: Om produkten ska hämtas på plats förväntas du som köpare kontakta säljaren efter genomfört köp för att komma överens om dag och tid för upphämtning. Säljarens kontaktuppgifter hittar du i produktannonsen och i bekräftelsemailet du får efter genomförd betalning.
Kan skickas: Om säljaren angett att produkten kan skickas med transport är det fortfarande ditt ansvar som köpare att bekosta och boka transporten. Innan du gör detta är det dock viktigt att du kontaktar säljaren efter genomfört köp så att ni kan komma överens om lämplig dag och tid för upphämtning. Säljarens kontaktuppgifter hittar du i produktannonsen och i bekräftelsemailet du får efter genomförd betalning.
När du som konsument köper en produkt eller tjänst av ett företag via internet har du som regel 14 dagars ångerrätt, denna börjar gälla från dagen efter att du mottagit varan. Se våra fullständiga villkor gällande ångerrätt.
Det åligger dig som köpare att bekosta och arrangera returen av produkten. Kom även ihåg att du måste informera säljaren om att du önskar returnera varan samt komma överens om hur och när returen ska ske.